Kambodża 10.2013

Jesienią 2013 przez dwa tygodnie zwiedzaliśmy Kambodżę w Azji Południowo-wschodniej.
Na początku polecieliśmy do Bangkoku, gdzie spędziliśmy dwa dni. Niesamowite świątynie, tajski masaż, różnorodna kuchnia – niezapomniane wrażenia.
_MG_6751 _MG_6813 _MG_6874
Kolejnego dnia przekroczyliśmy granicę pomiędzy Tajlandią i Kambodżą i dojechaliśmy do miejscowości Siem Reap. Przez kilka dni zwiedzaliśmy najsłynniejsze zabytki w tej części świata czyli Angkor. To zabytkowy kompleks miejski pozostały po dawnej stolicy Imperium Khmerskiego. Zwiedzanie zaczęliśmy od najstarszych: grupę świątyń Roluos, w skład której wchodzą Bakong, Lolei i Preah Ko. Pojechaliśmy także do Angkor Thom – miasta z olbrzymimi uśmiechniętymi twarzami spoglądającymi w cztery strony świata. Angkor jest niesamowity.
_MG_7077 _MG_7080 _MG_6971 _MG_7056
Angkor Wat nie jest jedynym, mistycznym miejscem w całym kompleksie Angkor, ale najbardziej popularne w Kambodży.
_MG_7319 _MG_7357
Kolejnego dnia z Siem Reap jedziemy nad jezioro Tonle Sap, które jest największym słodkowodnym jeziorem w tej części świata. Jest tak ogromne, że gdy wypłynęliśmy w głąb, nie widzieliśmy przeciwległego brzegu. Jezioro miało wysoki stan wody, więc wylało na okoliczne pola powiększając jeszcze swoją wielkość. Odwiedziliśmy pływającą wioskę Kompong Phluk. Domy stoją tu na 6-metrowych palach chroniących mieszkańców przed częstymi tajfunami. Małymi łódeczkami pływaliśmy między  drzewami w zalanym lesie obijając się o konary powykręcanych drzew. Wracając z jeziora wstąpiliśmy na farmę krokodyli i karmiliśmy te ogromne gady.
_MG_7701 _MG_7777
_MG_7741 _MG_7862 _MG_7872 _MG_8137
Przed wyjazdem do stolicy Kambodży ostatni dzień w Siem Reap spędziliśmy jeżdżąc wokół świątyń Angkoru. Tak jak przypuszczaliśmy nie wystarczyło nam czasu, by zobaczyć wszystkie. Kompleks świątyń położony jest na obszarze ponad 400 km² i wpisany jest na Listę Światowego Dziedzictwa Kultury UNESCO i jest uważany za największe miasto na świecie w okresie sprzed rewolucji przemysłowej. Byliśmy dziś w Banteamy Srai, Pro Roup, Banteay Samre, Baphuon, Phimeanamakas. Wydaje się że wszystkie są do siebie podobne, ale każda ma innych charakter.
Odwiedziliśmy także Muzeum Min Lądowych położone niedaleko Siem Reap, które założył Aki Ra – były żołnierz Czerwonym Khmerom. Po zakończeniu wojny Aki Ra rozbroił ponad 30 000 min i niewybuchów. Część z nich wystawił w swoim muzeum.
_MG_8294 _MG_8260 _MG_8224 _MG_8271
Balut – przysmak w Kambodży.

Na półmetku naszej wycieczki do Kambodży dojechaliśmy do stolicy Phnom Penh. Wieczorem wybraliśmy się tuk-tukiem wokół centrum, a następnego dnia zaczęliśmy od Muzeum Ludobójstwa – Tuol Sleng. To chyba najważniejsze miejsce w Phnom Penh. Tuol Sleng to dawna szkoła przejęta przez Pol Pota i zamieniona na więzienie, które szybko stało się największym ośrodkiem tortur w kraju. Mroczne, niezmienione od lat sale z pryczami i fotografie więźniów zamęczonych na śmierć, patrzących na nas błagalnym wzrokiem, poruszają.
Dalej zwiedzamy Killing Fields – miejsce (wypełnione kośćmi i czaszkami) upamiętniające masowe egzekucje i ludobójstwo za czasów rządów Czerwonych Khmerów. Jeszcze do dziś po 35 latach, po każdym deszczu ziemia odkrywa szczątki kości, czy ubrań zamordowanych. Największe wrażenie zrobiło na nas drzewo (z kolorowymi sznurkami), o które Czerwoni Khmerzy zabijali małe dzieci trzymając je za nogi.
W ciszy zwiedzający starają się zrozumieć przerażającą historię Khmerow.
W latach 1975-79 w Kambodży zginęło ponad 2 mln ludzi.
_MG_8340 _MG_8335 _MG_8366 _MG_8316 _MG_8412 _MG_8394

W czasie naszej wyprawy do Kambodży w stolicy Phnom Penh trwają demonstracje polityczne. Większość zabytków jest zamknięta, na głównym placu odbywają się wiece związków zawodowych, a w świątynie są pełne ludzi, którzy przyjechali z całej Kambodży.
_MG_8471
Udało nam się uczestniczyć w lekcji w szkole w Phnom Penh. W Kambodży analfabetyzm wynosi 65%.
P1180465 P1180474
Kolejne miejsce na naszej  kambodżańskiej mapie to Sihanoukville. Kameralna miejscowość na wybrzeżu Zatoki Tajlandzkiej. Białe plaże, wyśmienite jedzenie, ciepła woda. Statkiem popłynęliśmy na wyspę Koh Rong Samloem. Były skoki ze statku, nurkowanie, spacer rzeką po dżungli, zabawa na pokładzie, wędkowanie.
IMG_0613 _MG_8767
Ostatni dzień naszej wyprawy (Kambodża-Tajlandia) spędzamy w Bangkoku, skąd mamy samolot do Polski.
Ostatnie zwiedzanie, ostatnie zakupy, ostatnie rozkoszowanie się tajlandzkimi potrawami.
Zwiedzamy Wat Intharawihan z 32 metrowym Buddą, oraz Wat Benchamabophit – jedna z najpiękniejszych świątyń Bangkoku. Zaglądamy do naszych już ulubionych przyulicznych straganów z jedzeniem szukając czegoś nowego. Spacerując po wąskich uliczkach w centrum żegnamy się z Azją.
_MG_8885 P1190189

Kolejne wyprawy do Kambodży:  więcej szczegółów tutaj.