Aktualności

Buddyjskie święto

09 lutego 2021
Autor:
Rafał

Cztery najważniejsze buddyjskie święta w tradycji tybetańskiej.

Kalendarz tybetański opiera się na obliczeniach związanych z fazami księżyca, a nie słońca, jak w tradycji zachodniej. Długości faz księżyca i słońca różnią się od siebie, stąd daty buddyjskich świąt i dni specjalnych są ruchome w odniesieniu do kalendarza zachodniego. Dotyczy to również Losaru – tybetańskiego Nowego Roku, który w kalendarzu gregoriańskim wypada w lutym lub marcu (w tym roku 12 lutego).

W tybetańskim roku księżycowym wyróżniamy 4 główne buddyjskie święta związane z życiem Buddy Sakjamuniego:
Chötrül Düchen,
– Saga Dawa Düchen,
– Chökhor Düchen,

Lha Bab Düchen.
W tych dniach karmiczne skutki pozytywnych i negatywnych uczynków zwielokrotnione są 10 milionów razy. Buddyści starają się wtedy wykonywać jak najwięcej pozytywnych działań. Angażują się w działalność dobroczynna oraz pogłębiają swoją duchową praktykę.

Chötrül Düchen - Festiwal Cudów

Występuje zaraz po Losarze. Pierwsze 15 dni roku celebruje się jako te, w których Budda kolejno ukazywał różne cuda, aby zwiększyć zasługę i oddanie przyszłych uczniów. Byli to prawdopodobnie bramini i rywalizujący przedstawiciele głównych szkół filozoficznych Indii tamtych czasów, a oponent przegrywający debatę zostawał automatycznie uczniem zwycięzcy. W tych dniach więcej się medytuje, a kiedy zapada zmrok, buddyści na Wschodzie zapalają własnoręcznie wykonane maślane lampki, czasem w formie ptaków, kwiatów, figur itp. Efekty wszystkich działań zwielokrotnione są każdego dnia 100 000 razy, a kulminacyjnego 15 dnia, czyli właściwego Chötrül Düchen 10 milionów razy. W tym roku Festiwal Cudów obejmuje okres od 12 do 27 lutego (12-go Losar, 27-go Duchen).

Saga Dawa Düchen - Dzień Oświecenia

Jest to najświętszy dzień dla buddysty. Około 2550 lat temu, 35-letni Siddharta Gautama po latach poszukiwań i praktyki, usiadł pod drzewem figowym w medytacji. Po 49 dniach o świcie osiągnął ostateczne zrozumienie natury zjawisk, czyli Oświecenie. Było to w Bodh Gaja w północnych Indiach. Saga Dawa Düchen przypada na 15 dzień czwartego miesiąca księżycowego (pełnia księżyca) i w tym roku będzie to 26 maja. Tradycyjnie w społecznościach buddyjskich jest to dzień wzmożonej praktyki, okrążania stup, medytacji, recytacji sutr, wykonywania rytuałów, mający przypominać, że dzięki pełnej mocy praktyce i determinacji, oświecenie jest osiągalne dla każdego. 15 dzień czwartego miesiąca księżycowego to także dzień śmierci (parinirwana) Buddy, a w tradycji Therawady (funkcjonującej w Azji pd-wsch) również jest dniem urodzin Buddy. W krajach Azji pd-wsch dzień ten nazywany jest Vesak.

Chökhor Düchen – dzień pierwszego nauczania Buddy

Siedem tygodni po osiągnieciu oświecenia Budda puścił w ruch Koło Dharmy udzielając pierwszych nauk w Jelenim Parku w Sarnath (północne Indie). Były to nauki o czterech szlachetnych prawdach będące podstawą i esencją buddyjskiego poglądu:

1. Wszystko co uwarunkowane jest cierpieniem. Chodzi tu nie tylko o cierpienie choroby, starości i śmierci, ale również bardziej subtelne cierpienie zmiany i przemijania, oraz cierpienie wynikające z braku zrozumienia współzależności zjawisk.

2. Istnieje przyczyna cierpienia. Według Buddy jest nią niewiedza, niezdolność do widzenia rzeczy takimi, jakie są. Nieoświecony umysł nie jest w stanie rozpoznać swojej własnej natury, oraz iluzoryczności ego. Dualistyczne postrzeganie prowadzi do przeszkadzających emocji: gniewu, dumy, przywiązania, zazdrości.

3. Istnieje koniec cierpienia. Tutaj wskazany jest cel: wyzwolenie i oświecenie. Zrozumienie, że „ja” jest iluzją, oraz pełne doświadczenie natury umysłu wyrażające się przez nieograniczoną radość, nieustraszoność i aktywne współczucie.

4. Istnieje droga do końca cierpienia. Jest nią Dharma – nauka Buddy jako zręczne środki i metody pozwalające osiągnąć ten cel.

W tym roku Chökhor Düchen przypada 14 lipca. Jest to 4 dzień szóstego miesiąca księżycowego. W czasie tego buddyjskiego święta Buddyści odwiedzają  lokalne miejsca mocy, klasztory, świątynie i stupy. Natomiast ci, którzy mieszkają w północnych Indiach pielgrzymują do stupy Dhamek w Sarnath. Składają na ołtarzach podarunki z kwiatów, kadzideł, lampek, jedzenia i wody. Jest to również dzień pogłębionej medytacji, słuchania nauk i sutr, oraz wieszania flag modlitewnych.

Lha Bab Düchen - powrót Buddy z nieba Indry

Według buddyjskiej tradycji matka Buddy – Mayadevi zmarła wkrótce po porodzie i odrodziła się w niebie Indry. Po osiągnięciu oświecenia, w wieku 41 lat, Budda udał się do nieba Indry. Przez 3 miesiące nauczał ją Dharmy w podzięce za jej miłość i dobroć. 22 dnia dziewiątego miesiąca księżycowego buddyści celebrują jego powrót na ziemie w Sankisa (dzisiejszy stan Uttar Pradesh w Indiach) w towarzystwie bogów Brahmy i Indry. Będzie to 27 października wg kalendarza gregoriańskiego. To buddyjskie święto celebrowane jest we wszystkich społecznościach buddyjskich na świecie poprzez śpiewanie sutr, zapalanie lampek maślanych i świec, oraz działalność dobroczynną. Na ścianach tybetańskich domów można też czasem zobaczyć namalowane drabiny mające symbolizować „zejście” Buddy z nieba.

Powyższe daty zaczerpnięte zostały z kalendarza Tsur używanego w szkole Karma Kagyu pod przewodnictwem XVII Karmapy Trinley Thaye Dorje.

Autorem tekstu jest Aleksander

Czytaj więcej:

Skomentuj ten wpis jako pierwszy!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *